torstai 1. tammikuuta 2015

Rinnealueanalyysi

Champolucin kuuluu yhdessä Gressoneyn, Alagnan ja Fracheyn kanssa Monterosa Skin alueeseen pienempien Antagnodin ja Brusson/Estoulin kanssa. Alueellamme on 44 hissiä ja 89 rinnettä (25 sinistä, 52 punaista ja 12 mustaa). 86% rinteistä on lumetettuja. Tämä fakta yhdessä korkealla sijaitsevaan rinnealueeseen takaa sen, että ilkeitä kiviä nähdään ainoastaan Pulsan helikopterin alla. Ylimmät laskualueet starttaavat vajaasta 3300 metristä ja korkeuseroa kertyy lähes 1800 metriä. Heli-Skillä päästään vielä kilsan verran noista topeista ylemmäs ja ainakin allekirjoittanut ko. vaihtoehto kiinnostaa kovasti.
Oma viiden hengen mörskämme sijaitsee siis Champolucissa ja Champluc-Fracheyn alueella meillä riittää laskettavaa varmasti yhdeksi päiväksi. Aamulla oltava aikaisin mäessä, sillä ensimmäiset kymmenet minuutit kuluvat päivittäin kolmessa peräkkäisessä hissinousussa. Sarezzan yläasemalta sitten tuleekin kaksi varsin mehevän näköistä pitkää punaista tykitys-/cruisailumäkeä (C3 / C4) tuovat kivasti Crestiin asti ja siitä voi jatkaa vielä punaista C1:stä kylään asti. 1,2 korkeuserokilometrin punainen voisi olla päivittäinen yhtä kyytiä laskettava vika lasku, jolla vedetään loput mehut jaloista pois. Pitänee tuo laskea varmaan aamun ekanakin jossain välissä kun on vielä kissan jäljiltä. Pulsahan ajaa alppikissoja kaiket yöt tällä reissulla.

Champolucin alueelta pääsee viereiselle Fracheyn alueella mukanvan näköistä pitkähköä C6 – punaista pitkin laskemaan pois. Tämän rinteen varrelta voinee löytyä pientä putskuakin. Tästä hissinousu ylsö ja ollaan Mont Rosilla. Sieltä  Ciarcerioon ja toisessa niistä löytyy ajanotollinen ratakin shottiskaboja varten. Vedetään linet ja kisataan tasoituksilla kuten Poikain Suunnistuksessa. Mont Rosilta C13 rinteen kautta siirrytään Colle Bettaforcan huipulle, josta lähtee huikean hyvän näköinen pitkä punainen tykitysbaana C14 alas. Hissikuilun toiselta puolelta löytynee taas pehmeääkin lunta, mutta uskon, että tämä rinnekin kestää ja vaatii usean laskukerran viikon aikana. Colle Bettaforcan huippu on myös yleinen noutopaikka Heli-Ski –retkille, joille ainakin Juha ja Pulsa saadaan huudattamalla Misleaderin seuraksi.

Colle Bettaforcan huipun toiselle puolelle lähdetään tykittämään hekumallisen näköisiä punaisia B1:tä ja B2:ta pitkin. Kun vaihdetaa aluetta, niin lasketaan punaista tai mustaa pitkin aina Stafaliin asti, jolloin näillekin vedoille saadaan lähes kilsan korkeusero. Hissinousu Gabietiin ja sitten onkin suuntamia riittämiin. Tapsalle starttaa pitkä musta G6 alas laaksoon asti. Itse asiassa tämä on kaikkien laskettava päästäkseen takaisin kotikylille, jollei halua olla tissiposki ja ottaa hissiä alas. Jouni, voit laskea kätesi jo alas. Näimme jo vittauksesi. Gabietista pääsee pitkiä punaisia pitkin Gressoneyn rinnealueelle. Gressoneyn alue tarjoaa paljon pitkiä punaisia tykitysvetoja Etelä-Alppien auringonpaisteessa. Punta Jolandalta lähtee myös musta kisarinne, jossa voidaan ottaa miehestä mittaa. Matsin miehisyyden mitta ei onneksi nöyryytä meitä tällä reissulla.
Kun Gressoney on taputeltu, on aika siirtyä Passo Salatin yläasemaa. Tältä lähtee kanssa nautittavia punaisia pari kappaletta Gabietiin takaisin. Passo Salatista lähteeä myös Verbbarista ja Nixistä tuttu hissi vuorelle, josta ei ole rinteitä alas. Indrenin huippu on ylin kohta laskualueellamme ja sinne voi mennä ihailemaan koko vuorijonon yli avautuvia maisemia. Kovat luut lähtevät tykittämään täältä helvetin pitkää merkattua offaria alas Gabietiin asti. Huikeana yksityiskohtana on rinneravintola offarin puolivälissä. Uno Birra More.

Passo Salatin toisella puolella aukea vapaalaskuparatiisinakin tunnettu Alagnan alue. Ylhäältä lähtee tajuttoman pitkä musta V3, jotka jatkamalla V1:nä saadaan laskulle 1,8 km:n korkeusero ja jalat huutamaan Masturbaatiota. Tämän mustan laitamilta löytyy puuteria pöllytettäväksi joka jantterille ja kun Jounikin on saatu hissillä numero 30 laskeutumaan Pianalungaan, on hyvä nousta Bocchetta Delle Pisselle tykittämään kisarinnettä V2 alas muutaman kerran. Tällä alueella aurinko hellii laskijoita, kuten Pulsa Jounin etumusta verkkareiden päältä. Alagnan ala-asemalta on varsin pitkä matka kotiin, joten paluu on ajoitettava oikein, jottei jäädä mottipottiin jonnekin väärään laaksoon.
Yksi mahdollinen päiväretki dösillä voisi olla tutustuminen kahteen pienempään laskualueeseen, eli Brusson/Estouliin sekä Antagnodiin. Brussonissa on laskentatavasta riippuen 6-8 pitkää hyvää punaista, ja kohde on hyvä vaihtoehto, mikäli tuuli ja/tai lumituisku yllättää. Brussonista kotiin päin ajeltaessa tulee välille vielä Antagnodin pieni laskualue, jossa on parin pitkän nössösinisen lisäksi pari kivaa punaista kisarinteineen, mustine pätkineen sekä ajanottoineen. Alueen pitäisi myös kylpeä kivasti auringossa.
Yhteenvetona sanottakaan, ettei kohde ole keillekään vasta-alkajille suunnattu, mutta tälle porukalle veikkaan, että kaikille löytyy kaikkea. Kohde on tunnettu offareistaan ja niille ei tarvitse suuremmin edes haikkailla, vaan hissit vie kivasti offareiden juurelle ja kylä/hissi odottaa alhaalla. Alue on Alppien Heli-Skin keidas, ja on jopa todennäköistä että yksi päivä kuluu sellaisella retkellä. Hintaa tulee tuolle rapiat pari hunttia, mut hei, se piirtää kel on liitua. Jos laskeminen tuntuu loppuvan kesken, niin ainahan voimme tehdä vielä päiväretken Cerviniaankin.

+ Offarit
+ Pitkät selkeät punaiset
+ Lumivarmuus
+ Heli-Ski
+ Pitkä jalkojentappoveto päivän päätteeksi
+ Aurinkoiset rinteet kuten oli Cerviniassakin
- Aamun hissinousurumba
- Pitkä matka hotlalle monista laaksoista

- Rinteiden määrä pienempi kuin monessa muussa kohteessa                    


Lisänä vielä linkki alueen Heli-Skin tietoihin:

sekä video yleisimmästä STS:n järjestämästä Heli Ski- routesta 4200m korkeudesta Zermattiin asti ja takaisin.


- Misleader




2 kommenttia:

Pussel kirjoitti...

Tsekkasin https://www.youtube.com/watch?v=Xzk1pEngXlI tuon ja totesin, että ei se G6 mikään tekemätön paikka ole. Musta-status lienee saatu siksi, että rinne ei mikään lentokenttä leveydeltään ole. Sama homma V3:ssa, jossa kyllä joukossa myös pari selkeästi jyrkempää pätkää. Jos rinteet on tyhjiä (niinkuin ilmeisesti melko varmasti on), niin ei noissa isoa ongelmaa ole.

Pussel kirjoitti...

https://www.youtube.com/playlist?list=PLMXwqlCGv1zqIzamaDSTGloAtIG7V6OCC

Tuossa muuten vielä noita alueen laskuvideoita.